wie zijn wij

ALLES IN BALANSHK Entree

Van banden, remblokjes, ketting en tandwielen weet je dat ze op hun donder krijgen en daarom van tijd tot tijd wat aandacht verdienen. Eenzelfde aandacht krijgt het motorblok, maar de vering, die toch de grootste klappen opvangt, wordt simpelweg vergeten.
Dat ligt deels aan de motorrijder zelf, maar ook omdat de meeste motorzaken niet de uitrusting en expertise hebben om meer aan de vering te doen dan het vervangen van de voorvorkkeerringen en de vorkolie. Wil je de vering tiptop hebben, dan moet je eens in de zoveel tijd naar een specialist. Een van de specialisten op dit gebied is HK Suspension in Tiel, waarbij HK staat voor Edgar Hendrikx en Jos van Keulen.
Beiden zijn begonnen bij WP Import Benelux en zijn uiteindelijk in 2005, op 1 april nota bene, voor zichzelf begonnen. Edgar houdt zich bezig met de in- en verkoop en de administratie, waarbij hij geholpen wordt door Heidi van Doorn.
Jos richt zich puur op de werkplaats en techniek, waarin hij wordt bijgestaan door Jeroen Hurenkamp, Nico van de Laar en Dion Wouda.
Een klein, degelijk bedrijfje dat is gegroeid als kool, maar die groei betekent wel dat er uitgeweken moest worden naar een groter pand, een flinke investering die naast alle investeringen kwam die noodzakelijk zijn om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen. ‘We zijn er nog lang niet.
De afgelopen jaren hebben we veel geïnvesteerd, het laatste jaar helemaal met het nieuwe pand en nu moeten we er ook wat aan gaan verdienen.’ Het klinkt goed doordacht voor de lange termijn, een zeldzaamheid tegenwoordig.

BAGGER...

Je neigt er al snel naar te denken dat HK Suspension zich voornamelijk bezighoudt met de racerij, want dat is waar vering nog de meeste aandacht krijgt.
Ontegenzeggelijk vormt de racerij een groot deel van de bedrijfsbezigheden, maar ook het straatgebeuren heeft de aandacht, want juist daar valt nog heel veel zendingswerk te verrichten, omdat zoals gezegd, bij straatmotoren de vering nogal eens vergeten wordt.
Om de boel echt goed te kunnen onderhouden moet alles helemaal uit elkaar gehaald worden en dat gebeurt met grote precisie en vakmanschap bij HK Suspension.
Natuurlijk is het zijn broodwinning en vanzelfsprekend spreekt hij daarom uitvoerig over de noodzakelijkheid en het nut van veringsonderhoud, maar je merkt aan het fanatisme van zijn woorden, z’n hele houding, dat Edgar voor de volle honderd procent achter zijn verhaal staat, iets wat je bij een gemiddeld verkooppraatje vaak al snel doorprikt. In zijn woorden klinkt oprecht ongeloof als hij vertelt: ‘Het meest onderschatte aan vering is het onderhoud.
Het is echt niet normaal, zoveel bagger als er vaak in zit. Water, roest en verouderde olie die zijn smerende en dempende werking allang heeft verloren.
En dan kan er bijvoorbeeld nog vuil tussen een klepje komen te zitten dat daardoor open blijft staan, daarmee de dempende werking nog verder tenietdoend. Een voorvork hoort bij iedere grote beurt voorzien te worden van nieuwe olie, maar dat gebeurt niet bij veel dealers.
En als het al gebeurt wordt alleen de olie afgetapt, waarna de nieuwe olie erin gegooid wordt. Het zou al schelen als de boel in ieder geval even doorgespoeld zou worden.’
Eigenlijk moet de olie ieder jaar ververst worden en daarnaast moet de boel zo af en toe gecontroleerd worden op slijtage, zeg zo om de 20.000 kilometer.
Lekke keerringen komen het meest voor, door uitdroging en vuil beschadigd het glijvlak met de binnenpoot, waardoor de olie naar buiten komt.
Zo’n vette voorvork herken je meteen. Maar er zijn meer zaken die aan slijtage onderhevig zijn.
Edgar somt op: ‘De geleidingsbussen zijn vaak aan vervanging toe en ook de zuigerveer, vuilschraper en het bumprubber (aanslagrubber) zijn op een gegeven moment echt op.’ En dat geldt niet alleen voor de voorvork, hetzelfde geldt voor de achterschokdemper.
Dit onderdeel wordt vaak gezien als een wegwerpproduct, vooral door de motorfabrikanten. ‘De meeste mogen zelfs niet eens open, maar het kan soms wel. Ik denk dat we aan negen van de tien schokdempers onderhoud kunnen plegen. Je moet bij schokdempers rekenen dat ze om de 25.000 tot 40.000 km uit elkaar moeten voor nieuwe olie en een grondige controle van de onderdelen.’