wie zijn wij

SCHOKDEMPER SHOPPEN
Een rondje door de zaak geeft een behoorlijke indruk van het bedrijfje.werkplaats
Geen enkel spoortje van designmeubelen, architectonisch verantwoorde ruimten, speelse hoekjes, nauwelijks ruimteverslindende displays en meer van dat soort werk, wat het voor het oog van de klanten aantrekkelijk moet maken. Logisch ook, omdat veel werk gewoon opgestuurd wordt en de klanten die langskomen, komen voor een revisie of aanpassing en niet om met een bakje koffie in de hand eens even lekker te gaan ‘schokdemper shoppen’ of ‘voorvork kijken’.
Het pand is vooral erg functioneel ingericht met een ruime en goed geoutilleerde werkplaats, voorzien van talloze stellingen vol onderdelen, variërend van veren tot vorkpoten, complete voorvorken en schokbrekers, stuurdempers, remblokken et cetera.
Wat er niet is, kan zelf gemaakt worden.
In de ‘vuilwerk’ hoek wordt gedraaid, geboord en geslepen. Ernaast staat een vacuümapparaat. ‘Da’s dure apparatuur, maar het scheelt tijd omdat je niet hoeft te ontluchten en het is zoveel beter’, legt Edgar uit. ‘Ontluchten hoeft niet, omdat de schokbreker wordt bijgevuld met olie in een vacuümkamer, er is daar dus simpelweg geen lucht aanwezig.’
We lopen nog even tussen de stellingen door, vol met onderdelen. Bijna alle merken zijn goed vertegenwoordigd; Showa, Kayaba, Wilbers, Öhlins, Sachs, alle OEM-merken (merken waarmee motoren af fabriek worden voorzien, TD).
Op een plank liggen diverse binnenpoten. Normaal kun je die alleen maar geheel compleet bij de fabrikant bestellen, maar in Tiel is het mogelijk echt alleen maar de binnenpoot aan te schaffen. Draai je de ashouder met remklauwbevestiging gewoon van de oude poot af en dat zet je over op de nieuwe. Scheelt nogal in kosten voor overbodige onderdelen. 
METEN IS WETEN
HK Suspension is importeur van Wilbers-, Öhlins-, Marzocchi- en Eibach-veren en branchegerelateerde zaken - want onafgeveerde producten- als PFC (Performance Friction) remblokken en WRP (Works Racing Parts) remschijven.
‘Fast movers’ ofwel spul dat goed verkoopt zijn verlagingskits of delen daarvan, zoals compactere ogen, plattere veerschotels of andere linkhevels. Ook veren (vaak progressief) vliegen de deur uit, zowel voor de voorvork als voor de schokdempers. Sowieso doen complete schokdempers het ook erg goed, vooral in de cross, maar meestal gaat het dan toch wel om maatwerk. ‘Met Wilbers en Öhlins leveren we ook maatwerk, vering die geheel is samengesteld naar wens van de klant.
Daarbij is echt alles mogelijk. Het is ook onze kracht, want maatwerk kost over het algemeen bij ons niet meer dan een origineel veerelement.’
En denk niet dat het bij demontage, schoonmaken, reviseren, desgewenst samenstellen en monteren blijft in de werkplaats.
Er wordt ook volop getest op de aanwezige testbanken. Zo wordt de veerdruk in Newtonmeter gemeten in een soort van pers en een ander apparaat meet de demping.
Op die manier kan nauwkeurig in de computer een diagram worden gemaakt met de exacte karakteristieken van een veerelement.
De grootste klantengroep zit in een hoger segment. Het zijn de BMW GS-rijders die vaak behoefte hebben aan een upgrade. ‘Over het algemeen maken de GS-rijders veel kilometers en de standaardvering blijkt simpelweg niet goed genoeg.
Ondanks de optionele ESA (Electronic Suspension Adjustment) die sommigen op hun machine hebben, is het goed mogelijk veer en demping aan te passen aan de wensen van de rijder.
Eenmaal voorzien van aangepaste vering zijn ze een week laaiend enthousiast, daarna hoor je ze niet meer. Nou ja, tot ze weer op een standaard GS stappen. Het is ook gewoon de ervaring van rijders die maakt of ze problemen met de vering hebben.’
HOOI
Hoewel het jonge bedrijf zich al behoorlijk solide heeft weten te vestigen in hun marktsegment en er net flinke investeringen zijn gedaan, blijven er nog wel wensen voor de toekomst.
‘We willen graag ons assortiment nog verder uitbreiden en een betrouwbare partner worden op wegliggingsgebied’, klinkt het commercieel verantwoord. ‘Waar het uiteindelijk op neerkomt, is dat we met HK Suspension uiteindelijk zoveel neer willen kunnen zetten, dat we aan alle vraag en verplichtingen kunnen voldoen.
We hebben hier nog de mogelijkheid tot uitbreiding, dus uiteindelijk moet dat ook wel goedkomen.’ Een gezonde bedrijfsfilosofie, want als je meteen alle hooi op je voorvork laadt, dan zak je al snel door je veren.
Bron: MOTOR Magazine